Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? 5 kobiecych mitów

Pamiętasz ten moment, w którym uświadomiłaś sobie, że nie masz już figury nastolatki? Nie chcesz o tym pamietać, ale kiedy patrzysz na stare ubrania w szafie, na zdjęcia sprzed lat, na dodatkową fałdkę tłuszczu, to czujesz, że Twoje ciało jest inne.

Najpierw udajesz przed sobą, że nie ma problemu, jednocześnie czytając o tym jak ukryć cellulit na nogach, później rzucasz się w wir diet 1000 kcal i zajęć fitness, a na końcu mówiąc: „chrzanić to!”, zjadasz tabliczkę czekolady.

Schemat powtarzasz kilka razy w roku. Czy osiągasz jakikolwiek efekt?

Pozwól, że opowiem Ci dlaczego siłownia pomaga zredukować tłuszcz i spowolnić proces starzenia, a później obalę 5 popularnych wśród kobiet mitów, przez które jeszcze nie zaczęłaś ćwiczyć.

Na siłowni zatrzymasz młodość i schudniesz

Czy wiesz, że zbliżając się do 40-stki, Twoje ciało dotyka proces sarkopenii? Niestety zaczynasz tracić mięśnie, które pozytywnie wpływają na jędrność skóry, kondycję kręgosłupa i stawów, a także przemianę materii!

siłownia dla kobiet

Jedną z metod zapobiegania sarkopeni jest wykonywanie treningu siłowego.

Proces starzenia się jest dodatkowo potęgowany przez siedzący tryb życia oraz brak odpowiedniego ruchu i żadne zabiegi odmładzające tu nie pomogą. Szkodliwość tych dwóch czynników można porównać do palenia papierosów (Cartee i in, 2016).

Co się dokładnie dzieje się w Twoim ciele, jeśli nie ćwiczysz?

  • tracąc mięśnie, przyspieszasz proces starzenia
  • brak ruchu zwiększa szansę zachorowania na cukrzycę typu 2 (nawet mimo szczupłej sylwetki)
  • metabolizm zwalnia i łatwo łapiesz zbędne kilogramy (nawet jeśli starasz się jeść zdrowo!)
  • gorzej zniesiesz czas menopauzy
  • tracisz wrażliwość na insulinę – kolejny czynnik, który spowoduje szybsze przybieranie na wadze i powoduje cukrzycę typu 2
  • stajesz się coraz słabsza fizycznie, bolę Cię plecy i stawy
  • brakuje Ci energii do działania
  • Twoje ciało zaczyna „zwisać”, czujesz się „rozlazła”

Wszystkie powyższe oznaki starzenia możesz zredukować nawet o 50% (Cartee i in., 2016), a dodatkowo pozbyć się zbędnych kilogramów, jeśli tylko… zaczniesz regularnie ćwiczyć na siłowni.

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Obalam 5 popularnych mitów

Czy siłownia Cię przeraża? Masz wrażenie, że są tam same dziwne sprzęty, których nie wiesz jak używać? Czujesz, że idąc na siłownię tylko się wygłupisz, bo nie będziesz wiedziała jak ćwiczyć? Obawiasz się karcącego wzroku stałych bywalców siłowni? A do tego siłownia wydaje Ci się być nudnym miejscem, gdzie kobieta może co najwyżej skorzystać z rowerka lub bieżni?

Tak było kiedyś – dzisiejsza siłownia nie ma nic wspólnego, z obrazkami przedstawianymi na filmach, czy starymi fitness clubami sprzed 15 lat.

Oto 5 najpopularniejszych mitów, które powstrzymują kobiety przed czerpaniem korzyści z chodzenia na siłownię:

Mit 1: Siłownia mnie przeraża

Siłownia przeraża, dopóki się do niej nie przyjdzie. Zawsze czujemy obawy przed czymś nowym, przed wejściem do zupełnie nieznanego miejsca i obcych ludzi.
 Mózg zaczyna tworzyć totalnie fałszywy obraz takich przestrzeni, który tak naprawdę bazuje wyłącznie na przekonaniach.

Obawiasz się, że nie będziesz wiedzieć gdzie co jest? Niepotrzebnie – trener lub asystent siłowni oprowadzi Cię po miejscu.


Twój niepokój budzą różne, dziwne sprzęty? Warto skorzystać z pomocy trenera, który pokaże Ci jak z nich korzystać.

Boisz się, że inni będą się na Ciebie dziwnie patrzeć? Nic z tych rzeczy, raz, że siłownia pełna jest zapatrzonych w siebie narcyzów :), a dwa – ludzie są uprzejmi. Odkąd przychodzę na siłownię, nigdy nie spotkałem się z przykrymi sytuacjami, co więcej – stali bywalcy chętnie pomagają nowym osobom, siłownia to społeczość ludzi wspierających się wzajemnie.

Nie wiesz co założyć? Ubierz się wygodnie, siłownia to nie rewia mody, nikt nie będzie Cie tu oceniać po stroju.

Mit 2: Siłownia jest nudna

Nudna siłownia to relikt czasów, kiedy pakerzy ćwiczyli w piwnicach, na zardzewiałych sztangach i skrzypiących maszynach. Dziś wszystko się zmieniło – ludzie wykonują urozmaicone treningi, które pomagają skutecznie osiągać założone cele.

Nadal możesz skorzystać z rowerka, czy bieżni, ale siłownia daje znacznie więcej możliwości. 
Ćwiczenia z własnym ciałem, trening zdrowotny dla kręgosłupa, trening funkcjonalny, trening modelujący sylwetkę, trening pod kątem redukcji tkanki tłuszczowej, trening przygotowujący do runmageddonu, sezonu narciarskiego, maratonu, trening wzmacniający dla biegaczy… To tylko niektóre z możliwości.

Różnorodność sprzętu oraz metod pozwala stworzyć spersonalizowane ćwiczenia, które dostarczą Ci dużo satysfakcji i emocji.

Mit 3: Nie mogę się zmotywować

To chyba jedno z najczęściej padających stwierdzeń – „wiesz, poszłabym też na siłownię, ale nie mogę się zmotywować, może zacznę od stycznia”. Zacznę od stycznia, schudnę przed wakacjami, od przyszłego poniedziałku… to normalne zjawisko, że uciekasz przed rzeczami, które wymagają wysiłku.

Wraz z Twoją ucieczką, ucieka również czas, w którym mogłabyś podjąć drobne kroki w kierunku zmiany swojego ciała. Czas i tak upłynie – jeżeli zaczniesz dziś, to jutro będziesz już trochę bliżej swojego celu.

Poza tym motywacja nie bierze się znikąd, najpierw to TY musisz zacząć działać, a Twoje działania dadzą Ci paliwo do osiągania założeń. Kiedy zaczynasz ćwiczyć na siłowni, Twoje ciało się zmienia, zauważasz pierwsze efekty pracy i to daje Ci potężnego kopa do działania!

Co stoi między Tobą, a motywacją? Brak decyzji oraz zrobienia pierwszego kroku.

Pomocne są tutaj treningi – kiedy będziesz umówiona na konkretną godzinę z trenerem, trudniej będzie Ci przełożyć trening (dla niektórych to jedyna szansa na zrobienia czegoś tylko dla siebie).

Ustal datę i wystartuj z treningiem na siłowni.

Mit 4: Nie wiem jak ćwiczyć

I co w tym dziwnego? Zaczynasz uprawiać nową aktywność, więc to zupełnie normalne, że na początku nie wiesz jak prawidłowo wykonywać poszczególne ćwiczenia.
Wyobraź sobie, że nie umiesz pływać. Czy jest coś nietypowego w tym, że idąc pierwszy raz na basen nie wiesz jaka jest technika pływania?

Nikt nie rodzi się z umiejętnością pływania, tak samo z umiejętnością trenowania na siłowni. Skorzystaj z pomocy trenera personalnego, który dobierze odpowiedni zestaw ćwiczeń pod Twoją osobę, biorąc pod uwagę aktualną kondycję, przebyte kontuzje, rodzaj pracy itp.

Techniki pływania nie będziesz uczyć się od wirtualnego trenera, czy z filmiku na youtube, podobnie jest w przypadku siłowni.

Trener będzie cały czas Ci towarzyszyć i nauczy się bezpiecznego oraz efektywnego wykonywania ćwiczeń. A jeżeli martwisz się, że będziesz mieć mięśnie jak facet – zupełnie niepotrzebnie, ciało kobiety inaczej reaguje na trening i naprawdę trudno jest uzyskać kulturystyczną masę mięśniową.

Mit 5: Siłownia to miejsce dla patologii

Faktycznie, jeszcze 15 lat temu, można było tak powiedzieć. Tymczasem dziś na ćwiczenia chodzą wszyscy, którzy świadomie dbają o swoje zdrowie.

Od celebrytów i artystów, przez pracowników korporacji, a na freelacnerach, businessmenach oraz naukowcach kończąc – wszyscy oni dostrzegają potrzebę ruchu oraz treningu siłowego. Tak jak wspomniałem wyżej – trening siłowy redukuje proces starzenia, a także pomaga dłużej cieszyć się zdrowiem.

Zwróć uwagę na popularność ćwiczeń wśród celebrytów i tzw. ludzi sukcesu. Oczywiście, możesz powiedzieć, że “gwiazdy” siłą rzeczy muszą dbać o swój wygląd, jednak jak wyjaśnisz regularne treningi wielu CEO, businesswoman, polityków itd.?

Czy nie sądzisz, że osoby, które mają wszystko, zrobią bardzo wiele aby zdobytym dobrem cieszyć się jak najdłużej? Pomyśl – mimo nieograniczonego dostępu do najlepszych zabiegów SPA, kosmetyków, najdroższych suplementów, a także medycy estetycznej, nie rezygnują z regularnych treningów.

Oprócz pozytywnego wpływu na zwolnienie procesu starzenia, trening pomaga im również radzić sobie ze stresem, który jest nieodłącznym towarzyszem bycia na szczycie.

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Podsumowanie.

Trening na siłowni przynosi korzyści, które długofalowo wpływają pozytywnie na Twoje zdrowie i samopoczucie. Trening siłowy oraz ruch pozytywnie zmienią Twoją sylwetkę oraz będą skuteczniejsze niż pozostałe formy walczenia z upływającym czasem.

Jeżeli podejmujesz różne działania pod kątem np. redukcji tkanki tłuszczowej, czy zgubienia kilku kilogramów, a brakuje w tym wszystkim siłowni, to tak naprawdę marnujesz swój potencjał.

Wytrenowane i sprężyste ciało, jest czymś do czego masz prawo, pod warunkiem, że wypracujesz je we właściwy sposób.

Jeżeli masz jakieś obiekcje lub obawy związane z siłownią, napisz je w komentarzu do artykułu – chciałbym je poznać 🙂

A jeżeli spodobał Ci się ten tekst, dołącz do newslettera by otrzymać gratisy i powiadomienia o nowych wpisach:



Chcesz zacząć trenować na siłowni?

Wciąż nie możesz się przełamać?

Zacznij od konsultacji, która pomoże Ci wystartować:

kupujesz-treningi-personalne

Kliknij i umów się na bezpłatne spotkanie z trenerem personalnym.

Bibliografia:

1. Westcott WL1, Resistance training is medicine: effects of strength training on health, 2012, Curr Sports Med Rep, 209-216.
2. Cartee D., i in., Exercise Promotes Healthy Aging of Skeletal Muscle, 2016, Cell Metab, 1034-1047.