Fitness dla początkujących. Wybierz dobre zajęcia!

Zajęcia grupowe cieszą się ogromną popularnością!

Obecność innych ludzi wpływa na nas pozytywnie: łatwiej jest o motywację do ćwiczeń, zdrową rywalizację, a także systematyczność.

Nic więc dziwnego, że kiedy poczujesz w sobie iskrę do uzyskania lepszej sylwetki, kondycji, a przede wszystkim zdrowia, zastanawiasz się – jakie zajęcia wybrać?

fitness poradnik

O czym muszą pamiętać początkujący

Kiedy zaczyna płonąć ogień motywacji, wtedy chcemy robić wiele rzeczy naraz: restrykcyjna dieta, inwestycja w suplementy oraz intensywny trening.

Tymczasem trzeba powiedzieć sobie wprost – jeżeli przez kilka miesięcy (czasem i lat!) nie było w Twoim życiu aktywności fizycznej, to musisz zacząć od podstaw!

W większości przypadków nawet nie zdajemy sobie sprawy, czego nasze ciała potrzebują na początek. Przykładowo – wielogodzinne siedzenie jest jedną z przyczyn znacznego osłabienia mięśni pośladkowych i mięśni brzucha. Stąd też biorą się występujące powszechnie bóle kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Jeżeli teraz pójdziesz na intensywne zajęcia fitness, Twoje ciało będzie pracować zgodnie z codziennymi standardami, czyli szybko przeciążysz plecy (ze względu na słaby brzuch i pośladek).

Zaraz Zaraz! – powiesz. Skoro mam niewypracowane mięśnie, to przecież pójdę na zajęcia grupowe i je wzmocnie!

Niestety rzecz nie jest taka prosta. Ze względu na zakorzenione w Twoim ciele negatywne nawyki, równowaga mięśniowa zostaje zaburzona! Czyli, wykonując dane ćwiczenie wcale nie pracują te partie, które powinny!

Sprawdź to na sobie.

Kojarzysz takie ćwiczenie jak deska (plank)?

Ok, a zatem przyjmij pozycję pokazaną na zdjęciu i przytrzymaj ją przez 30-40s.

Prezentacja planka

Czy Twoje mięśnie pracują prawidłowo? Zrób test!

Co czujesz? Czyżby ból lub spięcie w odcinku lędźwiowym? A może ból przy szyi i barkach?

Widzisz – prawidłowo powinny tu mocno pracować pośladki, brzuch oraz mięśnie poniżej pach.

Jak prawidłowo wykonać deskę – kliknij tutaj!

Do czego zmierzam?

Bez odpowiedniego przygotowania ciała, zajęcia fitness będą nieefektywne, a nawet szkodliwe! Co z tego, że robisz ćwiczenia na “pupę i brzuch”, jeżeli Twoje ciało nie potrafi pracować tymi mięśniami. Niestety prowadzący fitness nie mają czasu aby pochylić się nad każdym uczestnikiem (często jest ich ponad 20) i go poprawiać.

Pomijam już fakt, że w przypadku osób początkujących korekta postawy, a także budowa świadomości ciała zajmuje często minimum kilka tygodni regularnej pracy.

Brak odpowiedniego czucia mięśni oraz koordynacji to jedno, natomiast fitness dla początkujących musi być dopasowany pod kątem intensywności. Uwierz – wymiotowanie podczas treningów, czy uczucie “totalnego wyprucia” nie jest dla Ciebie korzystne. Jeżeli otrzymujesz prawo jazdy i jesteś świeżo upieczonym kierowcą to raczej nie pojedziesz na tor wyścigowy aby bić rekordy przejazdu w Porshe 911. Twoja przygoda z motoryzacją skończyłaby się na pierwszym zakręcie. Więc skoro powyższy przykład jest dla każdego oczywisty, to dlaczego nie potrafimy go odnieść do naszego organizmu?

Fitness dla początkujących – jak szukać

Oferta zajęć w klubach fitness jest bardzo szeroka i występują one pod różnymi nazwami np.: step&shape, powerbar, pilates, stretching, interwał, zdrowy kręgosłup… jest tego mnóstwo!

Przede wszystkim przeczytaj opis zajęć,a zaczynając przygodę z trenowaniem poszukaj takich o niskiej intensywności. Warto również przyjrzeć się treningom związanym z rozciąganiem lub jogą.

Przykładowo, dobrym wyborem będą zajęcia typu:

  • joga
  • zdrowy kręgosłup
  • gimnastyka korekcyjna
  • pilates
  • power dance – ruch przy muzyce
  • zumba dla początkujących

Zdecydowanie unikaj fitnessu, który w swojej nazwie ma: interwał, hiit, trampoliny, tbc, power pump, sztangi, cross training itp. Tak ja wspomniałem wyżej, ze względu na nieprzygotowany organizm, odpuść na początku intensywne treningi.

Jak to sobie wszystko poukładać?

Polecam zmotywować się do trzech treningów w tygodniu.

Przez pierwsze 4 tygodnie chodź dwa razy w tygodniu na zajęcia typu zdrowy kręgosłup czy też joga i przeplataj je treningami w stylu tanecznym np. zumba itp. Zadbaj o 1-2 dni przerwy pomiędzy nimi.

Później, w zależności od Twojego samopoczucia, stopnia poprawy świadomości ciała itp, możesz zintensyfikować swój plan – dwa treningi z dużą ilością ruchu i jeden wzmacniający np. pilates.

Zajęcia Grupowe – komentarz trenera

Jako trener personalny mam styczność z wieloma różnymi osobami, część z nich dopiero zaczyna, część chodziła wcześniej na fitness, a jeszcze inni trenowali sami.

Doskonale rozumiem, co motywuje osoby, którym podobają się zajęcia grupowe i to dobrze, że taka forma aktywności jest coraz popularniejsza! Im więcej ruchu w społeczeństwie, tym lepiej!

Jednakże, szczególnie w kwestii tematyki artykułu: fitness dla początkujących, widzę kilka minusów.

Przede wszystkim – brak indywidualnego podejścia. Na zajęciach grupowych po prostu nie ma na to czasu ani możliwości! Tymczasem wiele osób potrzebuje dokładnego wytłumaczenie ćwiczenia, spokojnego zaprezentowania techniki, wskazania błędów itp. – na początku to zupełnie normalne!

Zaniedbania ze strony instruktora są zmorą zajęć fitness. Podobnie jak w przypadku trenera personalnego, ciężko jest znaleźć właściwą osobę. Wielu instruktorów nie zwraca uwagi na błędny sposób wykonywania ćwiczeń przez uczestników.

Brak holistycznego podejścia. Z zajęciami fitness jest trochę jak z wizytą u fryzjera: wchodzisz – wychodzisz – i tyle. Tymczasem przemiana ciała, zmiana nawyków, poprawa zdrowia oraz uzyskanie lepszej sylwetki to całościowy proces. Potrzebujesz odpowiedniego planu żywieniowego, wsparcia psychicznego, a także kontaktu z prowadzącym poza treningami.

Mam nadzieję, że przybliżyłem Ci nieco tematykę zajęć fitness dla osób początkujących. Już teraz wiesz na co uważać i jakie treningi warto wybrać.

Podeślij artykuł znajomym 🙂


Personalny trening grupowy – jeżeli szukasz konsensusu pomiędzy zajęciami grupowymi, a treningami personalnymi, mam dla ciebie gotowe rozwiązanie.

Stworzyłem nowatorską formułę treningu grupowego, który:

  • Odbywa się pod okiem wykwalifikowanego trenera personalnego.
  • Liczba uczestników to 6-8 osób na tym samym poziomie zaawansowania.
  • Otrzymujesz plan żywieniowy oraz wsparcie prowadzącego.
  • Jak widzisz, moje zajęcia rozwiązują problemy klasycznych treningów fitness, a z drugiej strony dają radość ze wspólnego spalania kalorii i grupowego dążenia do celu 🙂

    Chcesz poznać szczegóły? Napisz do mnie!