Jak uwolnić się od bólu pleców w pracy?

Spędzasz wiele godzin w biurze, a siedzeniu towarzyszy nieprzyjemny ból pleców?

Masz wrażenie, że z Twoim kręgosłupem jest coś nie tak?

Bierzesz tabletki przeciwbólowe, smarujesz plecy maścią, dużo leżysz, ale nic Ci nie pomaga?

Nie martw się! Dziś poznasz skuteczne metody na poradzenie sobie z bólem kręgosłupa podczas siedzenia! (dokładna instrukcja + zdjęcia)

Najprawdopodobniej przyczyną złego stanu Twoich pleców jest krzesło – największy “morderca” kręgosłupa XXI wieku.

 

Dlaczego bolą mnie plecy?

Jak wiesz z moich poprzednich artykułów, ludzki kręgosłup jest wygięty na kształt litery “s” i występują w dnim dwa rodzaje naturalnych krzywizn: lordozy oraz kifozy.

Ich obecność umożliwia efektywne amortyzowanie sił, którymi dociążany jest nasz kręgosłup w ciągu dnia. Wypłaszczenie lub pogłębienie krzywizn prowadzi do nierównomiernego ściskania krążków międzykręgowych, co ostatecznie objawia się bólem (w dużym skrócie 🙂 ).

 

Dokładniej opisałem zjawisko tutaj: Ból pleców podczas martwego ciągu – klik!

 

Co się dzieje, gdy siadasz na krześle?

Większość ludzi nie przywiązuje uwagi do sposobu siedzenie podczas pracy przy komputerze.

Niestety, to w jakiej pozycji spędzasz 8-10 godzin swojego dnia, będzie decydować o tym jak prezentuje się Twoja sylwetka oraz zdrowie Twojego kręgosłupa.

Najczęściej obserwowany sposób siedzenia doprowadza do wypłaszczenia lordozy lędźwiowej oraz szyjnej, a pogłębienia kifozy piersiowej (czyli: głowa wysunięta w przód i garb zamiast barków)

Tak siedzi 90% pracowników biurowych…a kolejne 5% siedzi jeszcze gorzej.

Co ważne, zauważ, że nawet jeśli powiesz komuś: „wyprostuj plecy”, doprowadzasz do porządku jedynie odcinek piersiowy, a nie lędźwia. Sprawdź to, jeżeli uważasz, że siedzisz prosto, a ból pleców i tak występuje.

Co mogę zrobić żeby siedzieć prawidłowo?

Odpowiedź brzmi – zachowywać naturalne krzywizny kręgosłupa podczas pracy przy biurku.
Powiedzmy sobie szczerze, nie da się wysiedzieć kilkunastu godzin zachowując poprawną sylwetkę – to nierealne! Jednakże są bezbolesne i proste sposoby, które pozwolą Ci siedzieć możliwie jak najlepiej. Sprawdź poniższy instruktaż!

Jak siedzieć prawidłowo w biurze?

Zaopatrz się w wałek ortopedyczny – poprzez zaczepienie w odpowiednim miejscu (na dole oparcia), pomoże Ci zachować lordozę lędźwiową, wystarczy, że się o niego oprzesz. Ewentualnie, możesz użyć bluzy albo ręcznika.

Jak widzisz, wałek wymusza zachowanie naturalnego łuku w odcinku lędźwiowym kręgosłupa.

Dostosuj wysokość siedziska – chodzi o to, abyś nie siedział za nisko, ponieważ sprzyja to podwijaniu miednicy (buttwink pojawia się nie tylko podczas przysiadu). Zwykle poprawna postawa charakteryzuje zachowaniem kąta około 90 stopni w kolanach.

Podeprzyj łokcie – jeżeli Twoje przedramiona nie są o coś oparte, to cały ich ciężar wisi na odcinku szyjnym kręgosłupa. Stąd bierze się sztywność karku, bóle głowy oraz stawu ramiennego.

Podwyższ monitor – Ile to razy musiałeś się zgarbić, aby w chwili skupienia, dostrzec każdy szczegół wyświetlany przez ekran komputera? Zakładam, że głowa nie wróciła na swoje miejsce, przez co następne minuty spędzałeś w pozycji żurawia. Takie zaniedbanie prowadzi do zaniku lordozy szyjnej kręgosłupa. Cierpisz na  bóle głowy? To może być Twój problem.

Żurawie pochylenie to prosta droga do przepukliny w odcinku szyjnym kręgosłupa.
W przypadku laptopa pudełko załatwia sprawę. Do tego bezprzewodowa klawiatura oraz myszka, których koszt często nie przekracza 100 zł i kręgosłup uratowany.

Przygotuj się, zanim usiądziesz – Ma tu zastosowanie ta sama zasada, o której wspominałem przy tekście dot. planku – przyjmij właściwą dla kręgosłupa pozycję zanim usiądziesz!

 

Jak robić poprawnie plank (deskę) – klik!

 

Po wstaniu z krzesła wypchnij klatkę piersiową w przód (ściągnięcie łopatek i przemieszczenie ich w dół) oraz ustabilizuj miednicę. Następnie weź wdech do przepony…

 

Napnij brzuch, wypuść powietrze i usiądź, zachowując poprawną sylwetkę. Brawo – taki manewr wystarczy na mniej więcej 30 minut. Później warto powtórzyć sekwencję, ponieważ ciało się męczy i zapomina jak powinno siedzieć.

 

Podsumowanie

Jak widzisz, wcale nie tak ciężko zadbać o komfortową pracę przy biurku. Z początku może się to wydawać niekomfortowe i problematyczne, ale zapewniam Cię – później, nie będziesz mógł sobie wyobrazić innego sposobu siedzenia, tym bardziej, że Twój ból pleców… zniknie!

Siedzenie prosto nie jest trudne! Twoje plecy Ci za to podziękują, a Ty nie będziesz czuł się już połamany jak emeryt 🙂

PJ2_3621

Autor bloga podczas “pompowania bicków” 🙂

Jeżeli spodobał Ci się artykuł i chcesz wiedzieć o najnowszych wpisach tego typu, to zapisz się na newsletter! i bądź na bieżąco z kolejnymi artykułami!

 

Szukasz trenera, który pomoże Ci wrócić do formy?Chcesz ćwiczyć w klubach takich jak: CityFit Rondo ONZ, McFit Świętokrzyska, Fitness Club Platinum? A może potrzebujesz indywidualnego programu on-line dopasowanego do Twoich potrzeb? zapoznaj się z moją ofertą! – kliknij tu!

 

Odwiedź mnie również na Facebooku – kliknij i polub fanpage.

 

A tu są moje filmy, zapraszam! – youtube

 

Trener Janek