Trener Personalny w Warszawie Jan Słoniewicz

Kategorie


Trener Personalny w Warszawie Jan Słoniewicz

Czy Twój Głód Jest Prawdziwy..?

JanekJanek

Czy Twój Głód Jest Prawdziwy..?

 

Funkcjonujemy w dobie coraz większej świadomości zdrowego trybu życia, ale z drugiej strony przybywa czynników, które narzucają nam sposób odżywiania się – czy przypadkiem nie prowadzą do zatracania ludzkich instynktów?

 

Pod koniec tekstu znajdziesz kilka porad, które powiedzą Ci jak radzić sobie z głodem

 

Czy Twój Głód Jest Prawdziwy..?

Czy Twój Głód Jest Prawdziwy..?

Być może zabrzmi to nietypowo, ale tym razem nie musisz obwiniać siebie. To świat i społeczeństwo, w którym żyjesz wymaga określonych zachowań.

Nawet będąc osobą świadomą i dbającą o swoje ciało, w 90% przypadków różne czynniki zewnętrzne określają kiedy, dlaczego oraz ile zjesz.

Co przez to rozumiem?

 

Kiedy – moment, w którym możesz sięgnąć po posiłek jest z góry określony i wynika np. z wyznaczonych przerw na lunch w pracy.

 

Dlaczego – czy zawsze jesz/pijesz ze względu na głód? Na pewno zidentyfikujesz takie okazje jak np.: spotkania biznesowe, wspólne wyjścia ze znajomymi z pracy, szkolenia firmowe gdzie “wypada” coś przegryźć.

 

Ile – wiele osób odżywiających się zdrowo nie zwraca uwagi na makroskładniki (i nie muszą tego robić, jeśli nie chcą budować mięśni lub schudnąć), a to ile zjedzą ogranicza się do wielkości pudełka, które wygodnie jest im zabrać do pracy. Pomyśl jak to wyglądało u Ciebie? Czy wybór rozmiaru pudełek na jedzenie był podyktowany ich wielkością i wygodą podczas transportu? Czy takie pudełko zmieści pokarm, którego potrzebuje Twoje ciało?

 

Podobnych przykładów można znaleźć znacznie więcej, ale myśl przewodnia tego artykułu sprowadza się do zaobserwowanego przeze mnie zjawiska:

 

Coraz częściej bardziej słuchamy różnych czynników (wyznaczone przerwy w pracy, spotkanie z klientem na mieście, porady z telewizji śniadaniowych, popularne diety itp) niż własnego ciała.

 

Twój prawdziwy głód.

 

Zrównoważony i przyjazny ciału sposób odżywiania polega na zachowaniu złotego środka oraz niewpadaniu z jednej skrajności w drugą.

Każdy z nas potrafi bardzo łatwo zidentyfikować dwa zjawiska: stan przejedzenia, kiedy dopada Cię senność i ciężko jest wstać od stołu oraz stan dużego głodu kiedy “ssanie w żołądku” uniemożliwia skupienie się nad wykonywanymi czynnościami, powoduje irytacje, zmęczenie, rozdrażnienie, bóle głowy.

 

W przypadku osób pracujących w korporacjach, które spotykam jako trener, występuje zjawisko “odkładania głodu na później”.

Czym to się objawia?

Choćby wypiciem kawy z mlekiem na “zabicie głodu” i zmuszaniem się do dalszej pracy mimo sygnałów wysyłanych przez ciało, ze względu na np. presję związana z terminem wykonania zadania lub wymagającym szefem.

 

A co następuje później, kiedy stres odpuszcza, a Ty niemal “umierasz z głodu” ?

Łapczywe spożywanie pokarmów w dużych ilościach, często aż do stanu przejedzenia.

OD

Efekt Odkładania Głodu Na Później

Żyj w Zgodzie z Ciałem.

 

Jak widzisz są różne czynniki, które wpływają na to jak, kiedy i ile jesz.

Z jednej strony, niejednokrotnie musisz coś spożyć, bo sytuacja tego wymaga (spotkanie biznesowe), a z drugiej doprowadzasz się do głodówki, ze względu na presję w pracy.

 

Nawet jeśli odżywiasz się zdrowo, tracisz wtedy przyjemność płynącą ze spożywania jedzenia i zamiast doświadczyć zrelaksowania, wywołujesz stres.

 

Aby poprawić ten stan rzeczy identyfikuj prawdziwy głód (położony między przejedzeniem, a umieraniem z głodu) i naucz się sprytnie z nim postępować.

Potrzeba jedzenia działa jak każde inne zjawisko fizjologiczne: przecież kiedy musisz iść do toalety, to nie czekasz do ostatniej chwili. Jednakże nie możesz też cały czas czegoś podjadać, bo jak dobrze wiesz łaknienie może wynikać z innej przyczyny niż naturalna reakcja organizmu na pusty żołądek (poza tym kto by chciał takiego pracownika).

 

Dlatego aby Ci pomóc, przygotowałem kilka wskazówek, które jesteś w stanie zrealizować już od dziś:

 

Jedz to, czym się najadasz

Znajdź posiłki, które powoduję, że czujesz się najedzony przez 4-5 godzin (albo do pory lunchu). Spożycie omletu z jajek lub owsianki z orzechami i suszonymi owocami da Ci nie tylko więcej energii, ale zapobiegnie szybkiemu pojawieniu się symptomów głodu. Unikniesz również podjadania, a poza tym takie śniadanie znaczenie lepiej wpływa na Twój organizm niż np. drożdżówka kupiona w drodze do pracy.

Poszukaj pożywienia, które usunie Twój głód na dłużej i jedz powoli, ciesząc się swoim posiłkiem!

 

Otaczaj się zdrowym jedzeniem

SPRINGTIME

O korzyściach płynących z otaczania się wartościowymi produktami pisałem już w artykule dot. poprawienia wydajności i efektywności w pracy.

Jak dobrze wiesz od samego zapachu i widoku jedzenia możesz zrobić się głodny, a w rzeczywistości wcale tego pokarmu nie potrzebować.

Dlatego upewnij się, że w miejscu pracy oraz w domu większość produktów spożywczych masz schowanych w szafkach – wtedy nie będą Cię kusić.

Naukowcy już dawno stwierdzili, że chętniej zjemy to, co widzimy, więc sugeruję eksponować w widocznym miejscu np. miskę z warzywami lub owocami, a paczkę cukierków, czy słodkie bułki wyrzuć do kosza.

 

Odróżniaj emocje od głodu

Kiedy sięgasz po jedzenie z powodu różnych emocji (najczęściej jest to stres), istnieje ryzyku, że Twoje ciało pomyli emocje z głodem. Mówiąc krótko, Twój mózg wytworzy nowy nawyk np. czuje się źle – to jem (zwykle słodycze).

Poczyń obserwacje, czy przypadkiem nie jesteś w takiej sytuacji, że stresujące lub przykre sytuacje w Twoim życiu, wywołują chęć spożycia czekolady lub innych słodyczy.

Jeśli tak, to niezbędne jest zidentyfikowanie przyczyn Twojego stresu oraz zastosowanie programu psychologiczno-dietetycznego, który usunie złe nawyki i nauczy Cię przezwyciężać negatywne emocje.

Napisz do mnie, a pomogę Ci poprawić ten element Twojego życia.

 

Zwolnij aby się najeść

Czas spożywania Twojego obiadu trwa 10-15 minut?

Przykro mi, ale nie masz szans aby się najeść, ponieważ informacja o wypełnionym żołądku potrzebuje więcej czasu na dotarcie do Twojego mózgu.

Nie tylko wstaniesz głodny od stołu, ale będziesz bardziej skłonny do zjedzenia czegoś jeszcze (np. słodkiego deseru), a Twój układ pokarmowy obciążony znaczną ilością jedzenia w krótki czasie, wywoła zgagę, bóle brzucha, niestrawności, czy też nagromadzenie gazów jelitowych.

Jedz przynajmniej 20 minut i jak już pisałem wcześniej – ciesz się swoim jedzeniem, niech to będzie chwila wytchnienia, a nie pośpiechu!

 

Jedz co chcesz (od czasu do czasu)

Chyba nie ma osoby, która nie lubi słodyczy, fastfoodów lub innych niezdrowych pokarmów.

Zrealizowanie swoich zachcianek raz na tydzień na pewno nie będzie mieć destrukcyjnego wpływu na Twój organizm, ale w zbawienny sposób podziała na Twoją psychikę (poczujesz się lepiej).

Mając ogromną ochotę na czekoladę, jestem przekonany, że jeżeli w zamian zjesz kilka marchewek, to i tak wchłoniesz potem całą tabliczkę (albo i dwie 🙂 ). A Kiedy minie euforia związana z jedzeniem, poczujesz się przygnębiony, ponieważ zostałeś pokonany przez słodycze.

Dlatego wyznacz sobie dni, w których możesz spożyć coś niezdrowego, ale pamiętaj by nie zdarzało się to częściej niż raz na tydzień. Zawsze stosuj zasadę złotego środka, czyli szanuj swój żołądek nie objadając się do nieprzytomności!

 

Pij wodę

O nawodnieniu piszą i mówią wszyscy, ale myślę, że wciąż za mało.

Pamiętaj, że głód może wynikać właśnie z powodu picia zbyt małych ilości wody!

Prócz kawy i herbaty polecam wypijać minimum 3l niegazowanej wody dziennie. Najlepiej postaw butelkę z wodą w widocznym miejscu np. na swoim biurku i regularnie z niej pij.

Twój organizm jest wodą w 60%, czy potrzebujesz więcej argumentów aby stwierdzić, że to ona jest najważniejszym “pokarmem”?

 


Czy pobrałeś już mój bezpłatny kalkulator do wyliczania posiłków w diecie, jeśli nie to Kliknij tu!

Kalkulator pomoże Ci zbudować skuteczną dietę!.

 

Jeżeli szukasz trenera personalnego w Warszawie, który pomoże Tobie lub Twoim pracownikom zwiększyć efektywność pracy, poprzez odpowiednią dietę oraz trening, to przejdź do zakładki kontakt i napisz do mnie wiadomość – mam gotowe rozwiązania, które dają pożądane efekty.

Wiem Jak Poprawić Twoją Efektywność w Pracy.

Wiem Jak Poprawić Twoją Efektywność w Pracy.

Znajdź mnie na linkedin oraz subskrybuj mój kanał na youtube.

– Trener Janek